Hoe een knelpuntberoep definiëren?
Sommige beroepen zijn zogenaamde knelpunten wegens de aanwervingsmoeilijkheden die ervoor worden vastgesteld. Elk jaar stelt het Brussels Observatorium voor de Werkgelegenheid, op basis van de door Actiris ontvangen werkaanbiedingen, een lijst op van beroepen waarvoor aanwervingsmoeilijkheden bestaan in het Brussels Gewest en analyseert hun oorzaken gebaseerd op de expertise van de consulenten van Actiris en de sectorale werkgeversfederaties.
Hoe het knelpuntkarakter voor dit beroep verklaren?
De afgelopen jaren worden voor het beroep van helpdeskmedewerker, die meestal per telefoon, maar ook soms via e-mail technische bijstand verleent aan de gebruikers van computers en informaticatoepassingen, aanwervingsmoeilijkheden vastgesteld op de Brusselse arbeidsmarkt.
Deze moeilijkheden worden hoofdzakelijk verklaard door kwalitatieve aspecten, die verband houden met de discrepantie tussen de vereisten van de werkgever en het profiel van de kandidaten.
Zo is niet zozeer het opleidingsniveau, maar wel de beroepservaring doorslaggevend bij de aanwerving van kandidaten.
Niet alleen communicatieve vaardigheden en vlotheid aan de telefoon, maar ook de talenkennis zijn vaak van cruciaal belang, gezien de vele (meestal telefonische) contacten met klanten en medewerkers.
Verder kan ook bepaalde specifieke IT-kennis een pluspunt vormen gezien de technische problemen waarmee de helpdeskmedewerker wordt geconfronteerd. Het belang van technische kennis is overigens groter voor de tweedelijnsmedewerkers.
We merken ten slotte op dat de meeste beroepen in de informaticasector een continue bijscholing vereisen. Competenties en vaardigheden zijn steeds sneller verouderd. Het opvolgen van de technologische ontwikkelingen vraagt tijd, energie en investeringen, wat het knelpuntkarakter van sommige informaticafuncties versterkt.