Hoe een knelpuntberoep definiëren?
Sommige beroepen zijn zogenaamde knelpunten wegens de aanwervingsmoeilijkheden die ervoor worden vastgesteld. Elk jaar stelt het Brussels Observatorium voor de Werkgelegenheid, op basis van de door Actiris ontvangen werkaanbiedingen, een lijst op van beroepen waarvoor aanwervingsmoeilijkheden bestaan in het Brussels Gewest en analyseert hun oorzaken gebaseerd op de expertise van de consulenten van Actiris en de sectorale werkgeversfederaties.
Hoe het knelpuntkarakter voor dit beroep verklaren?
Sinds meerdere jaren worden voor het beroep van callcenteroperator regelmatig aanwervingsmoeilijkheden op de Brusselse arbeidsmarkt vastgesteld.
Voor deze functie situeren de moeilijkheden zich voornamelijk op het vlak van de arbeidsomstandigheden: de werkuren en de vereiste flexibiliteit, de weinig aantrekkelijke lonen en het stresserende karakter van het werk als gevolg van de tijdsdruk om de oproepen te behandelen en de druk van de klanten die aan de lijn of in wacht zijn. Bovendien zijn de arbeidsovereenkomsten vaak van korte duur en houden ze verband met een bepaalde opdracht.
Overigens beschouwen een zeker aantal kandidaten de functie van callcenteroperator vaak als een tijdelijke baan, waarbij dit beroep wordt gezien als een springplank naar een andere job of als een mogelijkheid om een eerste werkervaring te verwerven. Het beroep kenmerkt zich dan ook door een groot personeelsverloop, wat de spanning op de arbeidsmarkt verhoogt.
Naast deze weinig aantrekkelijke arbeidsomstandigheden en de belangrijke turn-over, houden de aanwervingsmoeilijkheden ook verband met het gevraagde profiel, waar niet alle kandidaten aan beantwoorden. Zo wordt van de kandidaten verwacht dat zij goed mondeling en schriftelijk kunnen communiceren, tweetalig zijn, over verkoopstechnieken beschikken en in staat zijn om bepaalde administratieve en computertaken te verrichten. Bovendien moeten ze beschikken over een aantal technische vaardigheden wanneer ze inkomende gesprekken moeten behandelen (inbound), wat in sommige gevallen een probleem vormt.