Hoe een knelpuntberoep definiëren?
Sommige beroepen zijn zogenaamde knelpunten wegens de aanwervingsmoeilijkheden die ervoor worden vastgesteld. Elk jaar stelt het Brussels Observatorium voor de Werkgelegenheid, op basis van de door Actiris ontvangen werkaanbiedingen, een lijst op van beroepen waarvoor aanwervingsmoeilijkheden bestaan in het Brussels Gewest en analyseert hun oorzaken gebaseerd op de expertise van de consulenten van Actiris en de sectorale werkgeversfederaties.
Hoe het knelpuntkarakter voor dit beroep verklaren?
De laatste jaren zijn er aanwervingsmoeilijkheden op de Brusselse arbeidsmarkt voor het beroep van adviseur bankproducten. De consulenten van Actiris maken in dit verband melding van een discrepantie tussen de eisen van de werkgevers en het profiel van de kandidaten.
De door de werkgevers gezochte vaardigheden zijn in de eerste plaats functiespecifieke technische vaardigheden. Naast de technieken inzake bankproducten en verzekeringen, zijn ervaring in klantenrelaties en commerciële vaardigheden kerncompetenties voor de kandidaat. Ook de kennis van vreemde talen en bepaalde softwaretoepassingen worden meer en meer gevraagd en kunnen dus voor problemen zorgen. Verder vormen ervaring en opleiding eveneens belemmeringen bij het aanwerven.